Sunday, September 13, 2009

Dari 7, kini tinggal 4.

Semalam makcik pergi meninggalkan kami semua untuk selama-lamanya. Saya tahu emak sedih. Makcik adalah adik emak. Adik beradik emak ada 7, 6 perempuan dan seorang lelaki. Emak anak yang ke lima. Kakak sulong dan abang emak sudah lama meninggal dunia.

Kini emak cuma ada 2 kakak dan seorang adik bongsu. Rumah yang Arwah makcik ni sebenarnya rumah pusaka. Saya membesar di rumah ini. Di sinilah saya mengejar ayam. Belajar naik basikal dan kemudian jatuh di sawah. Nenek (tak hingat nama) datang mengadu kat atuk (ketika itu ketua kampung) ada bebudak nakal rosak kan sawah dia. Saya menyorok belakang pintu sambil Arwah Atuk menjeling tajam.

Di rumah ini juga saya belajar memanjat pokok (terer ok), mandi sungai sambil mencari siput sedut sungai dan macam-macam lagi lah. Zaman ini lah yang paling seronok dan indah sekali. Selalu juga saya bermimpi dan balik ke rumah pusaka ini.

Sedih...kini rumah itu akan kosong. Saya tidak tahu akan nasib akan datang rumah yang membesarkan 7 anak Arwah Wak Badar dan cucu kesayangannya itu. Saya berharap sangat semoga ada yang masih sudi untuk menjaga rumah itu.

Buat sepupu2 saya yang bertiga itu, harap banyak kan bersabar. Setiap yang bernyawa pasti akan pergi. Kami masih ada. Jangan putuskan tali persaudaraan.

Al-Fatihah buat arwah makcik. Semoga di tempatkan di kalangan orang yang beriman.

No comments:

Post a Comment