Sunday, September 27, 2009

Beraya dan bernostalgia di Dusun Tua.

Dulu, apabila ada yang bertanya di mana kampung saya? Saya akan menjawab..Dusun Tua.

Apabila saya masuk ke sekolah menengah jawapan bagi soalan di mana kampung saya bertukar ke Kajang. Ini kerana, setiap pagi raya semua keluarga kami akan berkumpul di rumah ketiga-tiga ibu saudara saya yang duduk berjiran dan berada di dalam satu taman itu.

Apabila usia saya bertambah (yelah..yelah..semakin tua), jawapan kepada kampung saya juga bertukar dari Kajang dan kini ke Klang. Oh..secara seriusnya, saya sangat bangga menjadi orang Klang. Saya lahir di Klang, membesar di Klang dan sekarang masih menetap di Klang. Ye..Klang lar tempat kesayangan saya.

Kini, sejak 9 tahun berkahwin dengan warga Ipoh, Perak saya menambah satu lagi kampung..iaitu Ipoh, Perak. Saya juga suka kan Ipoh yang bersih dan aman. Kini, kami jarang-jarang sekali pulang ke Perak. Tambah-tambah lagi PIL juga sudah menetap di Rawang. Jimat duit tol dan minyak..ekeke.

Kenapa saya katakan bernostalgia di Dusun Tua?

Saya adalah sesatunya cucu yang membesar di rumah pusaka Dusun Tua. Tentu..rumah ini meninggalkan kesan yang amat mendalam pada diri saya. Kenangan kanak-kanak yang tidak mungkin saya lupakan. Apabila Datuk dan Nenek saya meninggal rumah ini telah di jaga oleh Arwah Makcik saya. Kini...setelah Arwah Makcik meninggal (Arwah meninggal seminggu sebelum raya), saya tidak pasti dengan nasib rumah pusaka ini....

Ketika pulang beraya tempoh hari, saya mengambil kesempatan bergambar sakan di rumah ni. Sambil bergambar, mulut saya laju bercerita.."oh..kat sini lar Wawa ngan Atuk dan Nenek tido." "Kat sini dulu ada tv hitam putih" "Eh..jam ni ada lagi kat sini..wow!" "ha..ni dulu dapo..bilik air" "Masa Wawa umur setahun, Wawa ada amik gambar sambil berdiri kat pintu nih" "kat sini Wawa sambut birthday ke 4..Wawa pegang kek kat sini". "Kat lubang nih Wawa selalu nyorok""Kat belakang nih dulu kebun limau nipis..ah..kat sini pulak reban ayam..Wawa selalu kejar ayam kat sini..sini..kat situ"" Ha tu lar tempat Wawa jatuh basikal..jatuh kat sawah orang""Ni dulu asal Sungai Langat..tiap2 jumaat mesti mandi sungai kat sini..carik siput sedut"

Bla...bla..bla..

Memori macam air keluar dari paip...laju dan terang. Kalau masa boleh berputar kembali, saya mahu kembali di sini...dan forever di sini....

Psst..kenapa saya berseluar jeans di hari raya pertama??? kain koyak babe...koyak!


Nostalgia di Dusun Tua.
Sewaktu umur saya kurang 1 tahun, saya ada bergambar di pintu ini tapi different posing ler.

Photobucket

Photobucket
Masa saya kecik2 dulu selalu main bunga api kat sini.

Photobucket
Selalu juntai kaki kat tingkap nih..kat belakang tuh dulu ada pangkin tempat we all lepak2 dan tido lepas lunch dan zuhur. Sejuk..
Photobucket
Ruang tamu dan tempat saya bobok malam.


Photobucket
Dari tingkap nih dulu boleh nampak sawah padi.

Photobucket
Sungai Langat yang asal..sekarang aliran nya sudah di tukar.


Photobucket
Tempat lepak petang2.

2 comments: