Tuesday, March 3, 2009

Genting Awana..Challenge of Excellent..Day 1 Part 1.

Hari-hari sebelum 27/2/2009...

Busy. Super busy. Blog..facebook..gossip..news..politics..Tidur..rehat..makan..kencing..berak..(ooppss..terlebih sudah). Semua lupa. Segala tenaga di tumpukan kepada 27/2/2009.

Mungkin debaran sangat kuat bagi saya. Ini adalah kali pertama saya akan conduct training..(kita panggil as Sharing knowledge)..dan dalam masa yang sama saya adalah MC untuk satu hari itu. Saya harus berdepan dengan 23 associates + 2 bosses + 1 CEO + 1 COO. Topic group saya yang terdiri dari S.E ialah..Honda Philosophy & Cultures.

Di dalam tajuk ini kami bahagikan kepada:

1. Introduction - ini saya yang conduct the sharing knowledge.

Kami mulakan dengan short animation movie tentang Soichiro Honda (refer to my previous blog). Semua menganga. Kagum mungkin..hehehe. Kemudiannya, teruskan dengan eraly days of Honda and what makes Honda different from others company.

Ha..? Apa differentnya.? Tentulah our Basic Philosophy & Cultures..Honda Way mestilah berbeza dari Toyota way or mana-mana higway sekali pun.

Di dalam Honda Philosophy, kami ada Fundamental beliefs, di mana di dalam Fundamental Beliefs ada 2 elements penting:

1. Believe in the Individual
2. Three Joys.

Sebelum itu..objectif aktivity kami ialah:

1. Understanding...
2. Demonstrating...
3. Expalining the true meaning...

Believe in the Individual, ada 3 core concept:

1. Innitiative
2. Equality
3. Trust

Apa itu 3 Joys?? 3 Joys pula adalah:

1. Joy of Buying
2. Joy of Selling
3. Joy of Creating.

Ha..kalau mahu tahu secara details, silalah google..ekeke.

Anyway..dalam apa jua pun..Customers tetap berada di atas. Customers is OUR MASTER.!

Kerana dalam apa jua yang kami lakukan adalah bersangkutan dengan masyarakat. Kami adalah "a company that society wants to exist".

Ok..sambung lagi selepas ini. Saya ada CUSCOM presenttion.

** tgh nak ulangkaji blog kawan2 yang dah tertinggal sejak 2-3 minggu*

1 comment: