Monday, March 9, 2009

Day 2..

Ok..i think ini adalah episod terakhir saya menulis tentang training kami tempohari. Apa yang saya boleh katakan ialah..wow! Fuyoo! Wa la wei.!

Puas hati. Dari trainer to assistant. Everything was almost perfect. Saya dapat rasakan semuanya berkobar-kobar untuk menjadi manusia passion..manusia yang bukan setakat good tetapi great..manusia yang punya skill of verbal Kung Fu..manusia yang punya X factor.

Motivation camp/training..hanya lah satu tool. Motivasi itu harus datang dari diri sendiri. Walau bagaimana dasyat sekali pun trainer tetapi jiwa kita telah hitam atau di jajah syaitan..tidak guna juga. Yang pentingnya..diri kita.

Saya melihat training ini di skop yang luas kerana kita perlu cemerlang dalam hidup. Sebenarnya segala tool di dalam training ini kita boleh applikasi kan di dalam kehidupan sehari-hari. Bagaimana mahu memimpin organisasi sedangkan keluarga kita terbengkalai.?? Bukankah cemerlangnya kita bermula dari rumah.? Jadi impak positif dari rumah akan terbawa ke pejabat dan seterusnya segala yang berada di sekeliling kita.

Saya tidak nafikan ada sesetengah individu merasakan kesan training ini hanya akan berakhir setakat seminggu. Kemudiannya, kita akan kembali ke asal. Jawab saya SALAH. Selagi kita punya kemahuan untuk berubah..kita MESTI berubah..untuk kebaikan.

"I want to be a GREAT team leader and a a GREAT team player"

Selain itu saya tahu apa itu X factor. Kita ada "King", "Warrior", "Magician" & "Lover". Untuk menjadi leader yang GREAT..kita perlu ada ke empat2 categori ini. Kenapa? Kena baca swot chart ni..ekeke. Sorry guys..can't give all the info..nanti kena ban pula.! Oh lagi satu saya nak komen pada seseorang..King sebenarnya adalah kita..kita di lahirkan sebagai King. Kalau kita tidak boleh "Empower", "Vision", "Motivate" dan "Inspire" pada orang lain kerana batasan tertentu tetapi kita boleh lakukan semua ini pada diri kita sendiri dan keluarga kita. Betul??

Untuk itu..saya kini

"A Super Leader is someone who has 2 strong character points. First, he/she is going somewhere. Second, he/she is able to persuade others to go along with him."

"Courage is fighting FEAR by taking action in presence of FEAR..not in the absence of FEAR."

"FOCUS on solution. Not only the problems, so that it becomes a challenge."

"All the result I want, comes from people"

Bagaimana?? Yeap..dengan penuh determination saya boleh lakukan...!

Gambar?? Emh..tunggu ye..ada masalah sikit sekarang..ekeke..harap bersabar.

No comments:

Post a Comment