Sunday, January 4, 2009

Jafni dah kahwin.

Siapa Jafni?? Adakah lelaki istimewa dalam hidup saya hinggakan satu entri khas untuk lelaki ini. Sabar ya.. Sebenarnya dia ini sepupu sebelah emak saya. 20 Dec 2008, yang lepas dia melangsungkan perkahwinan. Umurnya, sama denga adik bongsu saya (Oi..bila pulak ko nak kawen da??).

Akhirnya, si orang Kajang ini sudah di ikat oleh si perempuan Batu Pahat. Fuh..! Saya tidak pergi (atau kata kasarnya malas mahu pergi)ke kenduri di Batu Pahat. Bukan apa-apa. Saya malas benar mahu memandu 4 jam dan haru tiba pada pukul 10:00am. Gila apa? Ingat Batu Pahat dan Selangor, hanya sebelah rumah? Lagi satu cuti Honey sudah di bekukan. Jadinya, makin kukuh lah aku untuk tidak pergi. Susah woooo, mahu menjaga si kecil Adrianna ni.

3 Januari 2009 pula, kenduri di sebelah lelaki. Istimewanya, tempat kenduri bukan di rumah tetapi di MARDI..lebih tepat Dewan..emh..entah apa ntah nama Dewan besar gabak dan mewah itu. Saya sesat sebenarnya dan di tambah informasi emak "tersangat tepat". Oh..MARDI itu dekat dengan padang golf 101. Saya geleng. Saya tidak tahu apa itu 101. Akhirnya, baru saya faham 101 itu adalah IOI..ok? Faham sekarang? *pengsan*

Sesampai sahaja Adrianna sudah bising. "Mommy jom" "Jom masuk" "Nak mamam". Bila terdengar itu saya mengeluh. Masakan tidak, saya sudah di peringatkan awal-awal budak-budak kecil tidak di benarkan masuk dewan. Saya nekad. Jika Adrianna tidak masuk maka saya juga tidak mahu masuk. Protes.!

Akhirnya, saya masuk juga kerana di pujuk emak, sepupu-sepupu yang lain dan Busu. Ya..saya tidak kisah pasal makan kerana saya sedang berdiet (ingat?). Saya cuma menghadirkan diri kerana kewajipan saya memenuhi jemputan. Sebagai tuan rumah sudah tentu mereka berhak untuk mengenakan pelbagai peraturan. Itu hak mereka.

Dalam perjalanan mahu keluar dewan terdengar pula desas desus mengatakan si keluarga sebelah perempuan terlalu demanding. Saya tidak tahu hujung pangkal cerita. Jadi, cuma pasang telinga dan angguk kepala.

Kemudiannya Pak Usu, merungut tentang 4 sepupu kami (mereka sekeluarga) yang tidak menghadirkan diri tanpa alasan. Saya juga rasa jengkel kerana mereka sering abaikan keluarga di sebelah sini. Tidak kira apa alasan sekali pun..ini ibu saudara kamu yang memanggil. Adik bongsu Arwah bapa mahu kamu memeriahkan majlis perkahwinan anak mereka. Ingat itu..apa-apa pun mereka keluarga kamu. Jangan di fikirkan sangat tentang kecil hati. Jangan keterlaluan mengikut perasaan. Bertindak mengikut akal.

Maaf jika kamu membaca dan kecil hati tetapi selalunya kebenaran itu memang sangat pahit mahu di terima.

Moralnya..majlis kahwin lebih santai jika di buat di rumah sahaja. Senang untuk sanak saudara untuk bergaul bebas tanpa protokol. Kalau di dewan juga harus lebih santai. Boleh?? Kalau boleh itu hadir-hadirkanlah diri ke majlis yang di jemput kecuali memang benar-benar ada alasan kukuh.

* Rasa nak ketuk kepala Jafni..dengan sesuka hati dia perkenalkan isteri dan kata "ini makcik". Hellooo..kita ini tarafnya sepupu. Adrianna yang patut panggil kamu Pakcik dan Makcik. Ok?*

No comments:

Post a Comment