Sunday, January 4, 2009

Hijrah 1430.

Ok..ok..sudah seminggu kita menyambut hijrah dan sudah 4 hari kita menyambut tahun baru Masihi. Tetapi masih tidak telambat buat saya mencatat apa hijrah baru saya dan juga PDCA pada tahun yang lepas bukan?

Tahun lepas, saya cuma tanam kan satu niat iaitu berhijrah dari tempat kerja lama. Saya berjaya..Alhamdulillah. Saya kini berada di company yang kukuh namanya, brand yang di percayai dan tentunya saya sangat sibuk dengan kerja baru saya. Adakah saya tidak rindu pada tempat lama? Emh..tidak kot. Rasanya yang manis-manis tu saya simpan dan yang pahit melekat tu saya sudah buang dari kotak memori.

Tidak mahu ingat lagi. Oh..dua rakan dari company lama sudah selamat join ber"gether-gether" di sini.

Secara umumnya, Hijrah tahun lepas telah tercapai.

Apa hijrah saya thun ini??

Ok..kita lihat senarai di bawah :

1. Mahu kurus semula.
Percaya atau tidak, sejak bekerja di sini saya naik mendadak. Pada mulanya cuma
4KG tetapi akhirnya kini sudah menjadi extra 10KG. Ok..saya harus berhentikan
segala kegilaan ini.

Sejak 8 hari yang leps, saya berdiet. NO NASIK, NO ROTI dan NO gula. Ini semua atas hasil nasihat hebat dari si "body buuilder". Wow...saya kini turun 5KG. Tetapi diet yang di sarankan oleh "body builder" terpaksa di ubahsuai. Ini kerana cara dia itu akan menyebabkan saya "crash diet". Tentu tidak elok untuk kesihatan diri.

Target saya untuk kurang lagi 20KG. Jangkamasa berdiet pula selama 4 bulan sacara berterusan. Esok, basikal exercise akan tiba, maka esok sudah tiba masanya saya exercise selama satu jam. Ada mulut yang mengatakan saya akan give up. Oh tidak!! Sesatu hijrah mesti ada di mulai dengan niat, akal (ilmu) dan juga serentak dengan fizikalnya.

Saya akan buktikan dengan hasilnya 4 bulan nanti. Doakan saya berjaya. Kalau berjaya saya akan belanja "body builder" makan "wendy's"..hahaha.

2. Kerjaya.

Terlalu bayak perlu di lakukan. Improvement, human dan section development dan ntah apa-apa lagi lah yang sekarang sedang saya rancangkan. Saya juga mahu buktikan urusan kerja harus selesai di waktu kerja. Yang selebihnya, saya mahu masa exercise, mahu lebih rajin membaca Al-Quran dan membagi masa untuk anak dan suami tersayang. Oh..oh..oh..mahu juga masa untuk dapatkan baby lagi satu..tapi ini perancangannya sebelum umur saya mencecah 35 tahun. Jadi, masanya masih panjang. No pressure.

Kadang-kadang pelik juga..kalau yang balik lambat itu di kata rajin? Kalau saya lah boss, saya akan investigate sesiapa yang pulang lewat. Mereka yang suka OT ini saya kategorikan sebagai TIDAK PANDAI URUS MASA. Sudah OT, kerja pun tidak siap dan selalu silap. Itulah tujuan hijrah saya...mahu buka mata kepada sesetengah pihak yang saya boleh siapkan kerja tepat pada waktunya tanpa menjejaskan masa-masa peribadi saya. Family saya happy..saya akan jadi happy di tempat kerja..ya..sudah tentu saya manusia happy!

3. Mahu lebih dekat dengan Allah.

Ini hijrah terbesar. Cubaan terbesar ialah melawan bisikan Syaitan durjana. Ya..JIHAD. MESTI lawan. Saya juga mahu mereka mereka yang rapat dengan saya supaya ingat Allah. Kita ini milik Dia. Bila-bila masa sahaja Allah boleh tarik hak Dia. Sentiasa beringat dan bersyukur.

Kamu tahu kamu kamu itu siapa wahai yang rapat..dengarlah.

Rasanya..itu sahaja. Saya harap PDCA saya tahun hadapan akan 100% berjaya. ya..target saya sudah tentu 100%.

*Saya tidak sabar untuk kurus*

No comments:

Post a Comment