Sunday, June 10, 2012

Sekolah Agama.

Bila ada yang bertanya Ananna tu bersekolah di mana? Jawab kami, "Sekolah agama". Tahu apa reaksi orang yang bertanya itu?? Buat muka macam tidak percaya. Menggeleng-geleng kepala seperti "habislah budak ni" or maybe "jadi agent pembangkang lah budak ni".

"Eh? Ada masa depan ke sekolah agama ni?" "Nanti dah besar nak jadi apa?? Ustazah??" "'Tak takut ke sekolah agama??" "Sekolah ni ada ambik UPSR tak.. SPM tak??". Dengan nada sinis. Menyindir-nyindir.

Aiyoh!

Kalau agaknya saya menjawab sekolah Ananna medium bahasanya di dalam English & ada SPM dan ambik O level bagai....bagaimana agaknya reaksi si tukang tanya??

Ingat sekolah agama ni masa depannya malap kah?

Giliran kami pula untuk menggeleng-geleng kepala kepada si tukang tanya.

*
*
*
*

Ada pula yang menghantar anak-anak ke sekolah agama tetapi mereka sendiri sudah mengelirukan anak-anak mereka dengan tidak mengikut cara hidup ISLAM. Di sekolah di ajar sebaik-baiknya...tetapi apabila sampai di rumah...semuanya jadi terbalik. Apa jadi dengan budak-budak ini..?? .kita sudah menghantar signal yang salah kepada mereka. Jangan terkejut budak-budak ini waktu di sekolah bertudung labuh litup tetapi bila keluar dari sekolah habis mengerbang rambut dan singkat bajunya. Why?? Kalau bertudung pun sekadar bertudung tetapi tidak menutup auratnya. Bagaimana tu??

Jadinya..............kita ibu bapa ini tanggungjawabnya besar....Jangan serahkan segala kepada orang lain. Bila jadi sesuatu....mulalah menyalahkan orang lain...sedangkan salah sendiri tak nampak.

Akhir sekali...........tolonglah doakan yang baik-baik untuk anak-anak. Marah macam mana pun jangan lah keluar bahasa-bahasa kesat contoh..'bodoh' or "ko ni anak tak guna" or yang sewaktu dengannya...sebabnya apa yang kita cakap itu adalah satu doa. Jangan salahkan cikgu kalau anak itu bodoh....dah mak bapak doa hari-hari....betul tak??



No comments:

Post a Comment