Saturday, June 16, 2012

Bila anak hilang............?

Apa perasaan kita apabila anak hilang??

Kelam kabut??

Meroyan??

Risau??

Sedih??

 Ini antara perasaan normal kan??

Semalam.........................

Tempat kejadian di Tesco, Setia Alam...............

Tiba-tiba ada seorang anak perempuan kecil berumur 3 tahun..maybe less sedang berlari laju sambil meraung ke parking lot. Semua orang terkejut...Tidak kira bangsa atau agama (wah......1Malaysia??), mencapai anak kecil itu untuk di selamatkan. Ye lah...manalah tahu kot..kot ada manusia tidak puya sivic dalam kawasan parking dianggapnya litar lumba Sepang. Tidak pun.......kot kena kidnap ke?? Eeeee............risau!

My Honey juga berlari mengejar anak kecil itu. Saya lihat anak kecil itu meronta-ronta......memanggil nama ibunya. Ramai yang cuba menenangkannya...............tapi kurang berjaya mungkin sebab kurang sifat keibuan kot........huhuhu.

Saya..........(supermom?? ewah!), pun mendekati anak kecil itu dan bercakap perlahan sambil mengesat air mata....

"Sayang....nama sayang siapa?" "Jom ikut aunty cari Mommy..eh...Ibu...nak tak...jom..."

Saya peluk. Saya tepuk-tepuk anak kecil itu supaya bertenang.

Akhirnya, setelah sessi pujuk memujuk, anak kecil itu bersetuju mengikut saya mencari ibunya. Kami mula bergerak ke customer service Tesco bersama dengan pekerja Tesco dan beberapa orang yang prihatin. Di dalam perjalanan, saya ada nampak 1 couple bersama 2 anak lelaki. 2 anak lelaki ini menunding arah ke anak kecil perempuan yang saya dokong. Saya nampak dengan jelas couple itu tadi buat SELAMBA........................

Anak kecil itu perasan yang itu ada lah ibunya...............dia mula menjerit memanggil ibunya.........

Percaya tak???

Dua couple itu buat selamba aje terus berjalan lenggang kangkung ke parking lot. Sedangkan orang sekeliling sudah pun perasan.

Of cos, hati saya kuat mengatakan couple itu parent kepada budak kecil ini. Saya terus berpusing dan menuju ke parking lot.

Ye...................

Tepat.................

Memang couple itu parent kepada budak kecil itu......

Ibu kepada budak itu...........selamba aje..........macam tak ada feeling.........siap senyum-senyum.......

Pekerja Tesco itu pun bertanya...benarkah ini anak couple itu...dia hilang...menangis...bla..bla.....terima kasihlah kat akak ni...(me lar).....bla...bla..

Ibu budak kecil itu hanya sengih...oh..ye..ar terima kasih kak...dan terus blah.

Saya?

Melopong?

Tidak percaya??

Anak hilang.........................

Dia boleh buat selamba aje......................

Kucing aku hilang pun aku meroyan cari keliling kampung.......................ini kan pulak anak!!

Aih........

Ada juga manusia macam ni!

2 comments:

  1. Omaigod!!!
    Tenang tak kene tempat okay!!!

    I pun pernah jumpa orang macam ni you. Seolah-alah anak diorang tu macam pandai jaga diri sendiri. Macam tau macamana jaga diri atas jalan raya (xkesahla parking pun..

    Owh my.. i cannot brain this.

    kesiannya budak tu.............................

    ReplyDelete
  2. I rasalah................mak bapak budak ni memang sengaja kot nak kasi hilang............tu yg selamba aje tu...huhuhu.

    ReplyDelete