Sunday, August 28, 2011

Salam Aidilfitri.

Salam semua,




Bagaimana prestasi Ramadhan anda tahun ini?? Untuk beraya dengan sempurna maka Ramadhannya juga wajib sempurna. Harap-harap tiadalah hanya tinggal lapar dan dahaga. Apa juga benda baik yang kita buat pada Ramadhan kali ini, kita bawa-bawa kan ke bulan-bulan yang lainnya. InsyaAllah.

Persiapan hari raya bagaimana?? Benarkah ada yang sanggup berhutang semata-mata mahu bergaya di hari raya?? Eeee....jangan lah ye. Sebabnya, pembaziran itu kawan Syaitan. Lagi pun hidup kita bukan semata kerana raya sahaja...bagaimana dengan bulan lain.?

Kami?? Memang sangat bersederhana. Tiada baju baru. Tiada sofa baru..psstt..sofa lama dah sengat sebelah...huhuhu. Tiada langsir baru. Sedih?? Tidaklah. Kerana kami berpijak di bumi yang nyata. Kami berbelanja mengikut kemampuan. Terlalu banyak dugaan yang mendatang sepanjang sebelum Ramadhan, sewaktu Ramadhan...owh..tidak berhenti di sini...bulan syawal dan seterusnya. Semuanya memerlukan perbelanjaan yang tinggi.

Tidak merungut walau sedikit pun. Kerana dugaan yang mendatang ini hanya dugaan kecil sahaja dari Allah. Jadi saya Alhamdulillah. Saya tidak mahu jadi mental kerana dugaan demi dugaan. Saya akan menghadapinya dengan sabar dan senyum. InsyaAllah, pasti ada sinarnya nanti.

Adrianna seoarang sahaja yang special. Kami belikan dia baju raya, tudung dari Little Haya, handbag, sunglasses dan sandals. Semuanya sepasang dan matching color. Pink..apa lagi!

Musim raya ni, kota besar menjadi sunyi. Kampung-kampung pula sesak bagaikan KL. Harap-harap, rumah yang di tinggal jangan lupa dikunci dan dimangga. Jangan pula kita pulang beraya di kampung, perompak senang lenang beraya di rumah kita......(kami sudah 3 kali di masuk perompak. Kali ketiga mereka menyamun kuih raya kami...huhuhu). Mintak lah di jauhkan.

Bila memandu pulang ke kampung halaman, wajib dapatkan rehat yang cukup. Ngeri lah. Banyak sangat berita kemalangan maut sekarang ni. Sila pakai tali pinggang keledar. Anak-anak yang tidak cukup umur, sila letak mereka di dalam child seat. Mungkin ada yang merungut, anak tidak mahu duduk di child seat. Biarkan mereka meragam. Nanti diamlah tu. Keselamatan lagi penting! Penumpang di belakang juga wajib memakai seatbelt ye.

Pemandu-pemandu semua, selain dari cukup rehat anda juga wajib banyak-banyak bersabar. Sila ikut adab memandu dan patuhi peraturan jalan raya. Kereta juga wajib di service mengikut waktu. Jangan pula kereta meragam di tengah jalan, anak-anak pula jadi mangsa kena kelar...(baca tak paper pasal ni?). Pengguna HONDA, sila ke authorised Service Centre ye....ada promotion tu...Rugi tak pergi! Silap hari bulan anda akan dapat sebijik Insight Hybrid...Free....woooo!

Owh..Raya tu raya juga...tapi jangan lah terlalu syok raya hingga raya kita boleh mendatangkan dosa. Sila baca http://wanwma.com/perkara-semasa-tentang-blog-wanwma-penulis/kesilapan-di-hari-raya-yang-boleh-mendatangkan-dosa/#more-2545.

Oklah....panjang weh entry ni....ekeke. Korang jangan bosan pulak.

Kami sekeluarga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya & Maaf Zahir Batin. Semoga kita di panjangkan umur untuk bertemu lagi dengan bulan Ramadhan pada tahun hadapan. Kami akan beraya di Ipoh tahun ini...Esok pula, InsyaAllah, kami akan berbuka puasa dengan family di Klang. Nak jenguk juga dengan "kekilatan" rumah mak setelah di bersihkan oleh 3 Service Maid itu...tehehehe.

Selamat Hari Raya semua........



No comments:

Post a Comment