Saturday, August 6, 2011

Ananna yang lurus.

Salam Ramadhan semua,

***

Hari pertama sudah excited mahu bersahur dan berpuasa. Tetapi cuma bertahan 7 jam sahaja.

Hari kedua masih berpuasa. Tetapi Daddy sudah berpesan kepada cikgu, dia puasa setengah hari sahaja ye.

Tengahari.."Siapa-siapa puasa tidak boleh makan. Siapa-siapa tidak berpuasa boleh makan", kata cikgu. Ananna berpuasa ke tidak?? Puasa kan?? Jadi dia tidak makan tetapi

*
*
*
Ananna MINUM. Ye, cikgu cakap "Siapa-siapa puasa tidak boleh makan. Siapa-siapa tidak berpuasa boleh makan". Cikgu tak cakap pun siapa-siapa berpuasa tidak boleh makan dan minum. Cikgu cuma cakap tidak boleh makan saja kan?? Jadi boleh minumlah....kan..? kan..? kan?

Hari ke tiga berpuasa, terpaksa berpesan pada Ananna. "Tak pe Ananna. Ananna kecik lagi. Ananna puasa setengah hari saje ye. Bila cikgu bagi makan nanti Nanna mamam & minum ye".

Hari ke emam berpuasa, Alhamdulillah Ananna berpuasa penuh.

****

Anannna bukan setakat masuk tadika yang biasa tu tetapi kami masukkan dia sekali dengan kelas Pre Tahfiz. Bila dah belajar kat Pre Tahfiz tu banyaklah surah-surah pendek yang sudah di hafal. Problemnya, process menghafal itu tidak mengira tempat. Higgakan ke bilik air tengah mandi pun dia sibuk menghafal.

"Nanna.....jangan baca surah (ikut surah apa yang sedang di hafal), dalam bilik air", kata Mommy. Ananna menjawab, "OK Mommy!". Huh...ok lah sangat. Badan vogel-vogel dalam bilik air, kepala dia  keluar dari bilik air dan Ananna meneruskan process menghafal. Bila kita marah pandai pulak menjawab, "Ha..tengok...kepala Nanna kat luar!".

****

Hah....ada lagi. Tapi otak dah jam. Ananna ajak tengok Power Puff Girls....

Bai...

Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment