Wednesday, December 21, 2011

Susu Mommy VS Susu botol.

Salam,

Kalau tanya Ryssa, susu mana yang sedap.? Susu Mommy ke susu botol?? Korang agak apa akan Ryssa jawab??

During operation tempoh hari, pihak DEMC ada tanya, nak fully BF ke or boleh top up susu botol. Saya jawab dengan penuh keyakinan nak BF. Malangnya, susu kosong. Saya beralah..Kesihatan anak lebih penting dari kedegilan saya.

Bila kami bawak Ryssa pulang, Ryssa macam tak mahu menyusu botol. Dia tolak susu botol kecuali bila sudah betul-betul lapar. Ryssa bersungguh-sungguh mahu susu Mommy. Hingga berdarah-darah lah. Saya pula seakan 'blur' dengan raw material. Ada ke?? Tak ada ke?? Ye lah, ketika Ananna dulu memang sah-sah raw material terlalu sedikit & Ananna memang tak interested dengan susu Mommy. Udah susu Mommy sikit...tentulah Ananna marah & meraung bila tengah lapar.

Bila pihak DEMC buat lawatan ke rumah, Nurse tu adalah buat urutan...emh...angin...angin aje yang keluar. Ryssa pula disyaki kuning sebab kurang minum susu. Sebagai Ibu, saya harus lakukan sesuatu. Susu botol pun susu botol lah. Asalkan anak saya tidak kelaparan dan jatuh sakit. Dua hari saya bersungguh memberi susu botol dan enggan memberi susu Mommy membuahkan hasil. Alhamdulillah, Ryssa mula asyik minum susu. Selama dua hari itu saya sibuk mengepam susu Mommy secara manual. Bersungguh sangat. Berharap sangat Ryssa dapat susu Mommy. Pam punya pam yang keluar setitis saja. Boleh?

Alhamdulillah usaha saya berhasil akhirnya. Walaupun raw material tidak hebat dan tidak dapat buatkan Ryssa kenyang tapi Alhamdulillah sebab akhirnya merasa juga Ryssa dengan susu Mommy. Ryssa pun pandai lah sangat. Bila dia tau raw material susu Mommy tengah kencang susu botol dia tak pandangnya. Tapi kencang ke tak kencang ke susu Mommy punya raw material, lepas hisap susu botol dia mesti cari susu Mommy.

Udahnya, sekarang ni pipi Ryssa makin tembam & siap ada double chin lagi....huhuhu.



Banyak syiok woooo! (Masa ni gambar di ambil dalam kereta ketika nak settle kan baju sekolah & buku sekolah kakak Nanna. Ye saya 21 hari dalam pantang sudah berjalan-jalan. Saya hanya menjalankan kewajipan sebagai Ibu.)

* Saya sedikit cemburu dengna mereka yang mampu BF secara exclusive dan punya raw material yang hebat. Tahniah!.

3 comments:

  1. xpe dear.. dont worry, sungguh2 ryssa nak susu you indirectly dia pun bagi support kat mommy kan kan kan.. i like! and sgt like juga pipi ryssa!

    mcm i dulu, dlm pantang susu byk, alhamdulillah but byk2 pon blom cukup utk isi perut dedua anak bujang i... lepas nenen2 both sides, total 7 to 8 oz, mesti top up lagi 8oz susu botol... i pon rase sedih jugak tk dpt full bf tp i malas nak pk sgt...

    kite dh buat all the best bf our babis, tp kalau rezeki byk tu je, siapa kite nk question ketentuan Allah kan? ;) yang penting baby sihat n mommy gumbira ok darling?

    ReplyDelete
  2. Babe..i rs bersalah baca entry you ni..i hope it's not my entry yg buat you rs sedih..
    You know what,you patut rs bangga sbb you're doing all he hardwork for ryssa and e'thou still kena campur,at least you still dpt menyusu badan die half half..insya Allah supply you akan naik since ryssa pun suka bergantung kan..in a way she's helping to stimulate the supply..u ada try mkn bende2 for milk booster? Mcm soya milk,kurma dll..i pun skang makan alfafa..tp sikit aje..mana tahu those will help as well..ada try carik org urut for milk supply?bidan mengurut i buat for me ms mengurut ari tuh
    Yg penting jgn give up..and keep positive..jgn stress juga tau..at least u berusaha nak bg,ada mommies langsung malas nak mencuba.. :)

    ReplyDelete
  3. Faisyura : I suka statement you "yg penting baby sihat & mommy gumbira".......

    Anne : Eh..jgnlah. I bangga betul dgn U. Siyes. I dah berurut. dah mkn kurma, susu kambing etc...tapi gitu juga. Lagipon, Ryssa boleh hisap sblh aje..tu yg raw material ala kadar aje. Tak pe...I dah cuba sadaya mungkin.

    ReplyDelete