Friday, May 29, 2009

Jumaat..bila kita di kata katak bawah tempurung.

A : My fren all Malay but very open minded.

Wawa : So, I tak ope minded ke?

Soalan: No lar..but You tak sama. Different. Not like others.

Wawa : Why you think I'm different? Because I'm wearing a tudung. Because I tak salam with lelaki bukan muhrim. That's make me close minded?

A : Eh bukanlah. Erm..all my fren "minum"..got gf/bf..living together.

Wawa : Tu Islam pada nama. Ppl who follow Islam, tak kan buat menda2 macam tu. Ada faham?

Tu antara conversation saya dengan seorang kawan non muslim. Sewaktu saya ke Thailand untuk training with others Genpo di Thailand, saya menghadapi kesusahan untuk menjelaskan kenapa saya tidak boleh bersalam dengan non muhrim dan berlari-lari mencari tempat untuk solat.

Itu orang di luar, tapi ini mereka yang sudah sejak lahir duduk bersama dengan kita tetapi masih lagi kurang faham dengan Islam. Salah siapa? Salah kita juga kerana cara kita mempamerkan dir kita tidak menunjukkan Islam itu agama indah dan bukan agama tertutup. Setiap larangan pasti ada sebab. Contoh...kenapa kita tidak boleh makan babi. Ha..ni korang mesti tahu kan akibatnya..apa yang Babi bawak dan masuk ke dalam perut kita. Sanggup ke?

Lagi satu...sekarang ni ada trend, pakai tudung tapi hisap rokok macam naga. Emh? Macam mana lah orang non muslim nak respect kita.

Fikir-fikirkanlah..Emh..sebenarnya, banyak lagi. Tapi you all semua dah besar-besar. Lu fikirlah sendiri.

Oh..jangan lupa solat. Tiang agama tau. Tak solat, runtuh agama. Serupa macam banggunan..tak percaya? Gi tenggok Jaya Supermarket. Kan dah runtuh...tiang tak kuat. Ibaratnya.!

No comments:

Post a Comment